Trygghetslarm och telefonservice

Det är viktigt att du känner dig trygg i ditt hem. Med trygghetsservice i form av ett trygghetslarm eller telefonservice kan du känna dig tryggare och få akut hjälp vid sjukdom eller skada.

Armband med larmknapp på handled.

Trygghetslarm gör att du kan kalla på hjälp i akuta situationer och snabbt få kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt. Det består av en högtalartelefon och en larmdosa med tryckknapp. Larmanordningen installeras i ditt hem och är kopplad till en larmcentral. Om du behöver snabb hjälp trycker du på din larmknapp eller på den röda knappen på trygghetstelefonen.

Trygghetslarmet fungerar med olika typer av telefoni och abonnemang. Det innebär att du kan ha vanlig fast telefoni, fiberoptik, ip-telefoni eller mobiltelefoni. Larmet fungerar inte med kontantkort till mobiltelefon, utan kräver att du har ett fast mobilabonnemang.

Trygghetslarm är digitalt vilket innebär att det sitter ett sim-kort i larmdosan. Detta innebär att larmet via GSM-nätet tar kontakt med larmcentral när du trycker på larmknappen.

Även om telefonin ligger nere så fungerar larmet ändå i de allra flesta fall. Systemet går över till en annan operatör om det blir ett avbrott hos den ordinarie operatören.

Om larmsystemet skulle bli helt utslaget görs en bedömning av vilka användare som har behov av tillsyn. Hemtjänstpersonalen besöker då dessa bostäder fysiskt för att se till att allt är bra.

Om du får tekniska problem hemma hos dig, eller om utrustningen blir trasig, kontakta din hemtjänstgrupp.

När man ska flytta och har trygghetslarm ska du kontakta Omsorg SoL på socialkontoret och informera en socialsekreterare. Flyttar du till en annan kommun ska insatsen och ärendet avslutas. Även om du bara byter adress inom kommunen kan det medföra att du måste byta till en annan hemtjänstutförare, som hjälper dig med ett nytt larm.

Telefonservice innebär att du dagligen kontaktas per telefon av hemtjänstpersonal på tider som ni kommit överens om. Det kan vara dagligen eller några dagar per vecka.

Detta görs för att du ska kunna känna dig trygg om något skulle hända.

Du kan få trygghetslarm eller telefonservice genom att kontakta din hemtjänstgrupp. Du kan få trygghetslarm oavsett om du tidigare har hemtjänst eller inte.

Trygghetslarm

Trygghetslarm kostar 300 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma. Vid ny- och avregistrering betalar du för det faktiska antalet dagar som du har haft larmet.

För provlarm, larm och personalens kvittering av att du fått hjälp när du larmat betalar du samtalsavgift på din telefonräkning. Samtalsavgiften varierar beroende på det abonnemang du har.

Högtalartelefon och larmdosa (tryckknapp) ingår kostnadsfritt.

Telefonservice

Telefonservice kostar 100 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma.

Kontakt

Socialkontoret, Omsorg SoL
Telefon:
0141-22 55 39
E-post: omsorgsol@motala.se
Fax: 0141-507 30

Telefontid: helgfria vardagar 9.00 – 11.30
Under perioden veckorna 26-33 har Omsorg SoL förkortad telefontid, kl. 09.00-10.30.

Postadress:
Socialkontoret
Omsorg SoL
591 35 Motala

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej