Budget- och skuldrådgivning

Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter eller i en situation då ekonomin behöver ses över. Hos kommunens budget- och skuldrådgivare kan du få hjälp att få en överblick över din ekonomi och praktiska råd kring hur du kan hantera och prioritera dina skulder. Rådgivningen är kostnadsfri och budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.

Coronaviruset – problem med din privatekonomi

Coronaviruset får stora konsekvenser för både samhällsekonomin och privatekonomin. Här hittar du mer information:

Konsumentverket

Hallå konsument

Film om budget- och skuldrådgivning

Här nedan kan du se en film från Konsumentverket om hur budget- och skuldrådgivning fungerar.

Är du i en situation där ekonomin är ansträngd av olika anledningar kan vi hjälpa dig att se över hur du kan prioritera och få balans.

Hallå konsument, en webbplats med oberoende vägledning genom Konsumentverket, finns flera användbara verktyg, bland annat:

  • Budgetkalkyl
  • Kostnadsberäkning för några av hushållets vanligaste utgifter
  • Tips på hur du kan få pengarna att räcka längre

Är du i en situation där du har svårt att betala dina skulder kan vi hjälpa dig att gå igenom dina skulder. Du kan få hjälp att räkna fram realistiska betalningsförslag och med att försöka hitta nya betalningsvillkor hos de du är skyldig pengar.

Mer information kring att låna och betala tillbaka hittar du på Hallå konsuments webbplats. Webbplatsen Konsumenternas.se har mer information och användbara verktyg för låneberäkningar.

För att kunna hjälpa dig på snabbast sätt vill vi att du, så gott du kan, fyller i en sammanställning över dina inkomster, utgifter och skulder. När vi fått dina uppgifter kontaktar vi dig inom en vecka. Tillsammans med dig gör vi sedan en plan för att kunna hjälpa dig utifrån din situation.

E-tjänster för att sammanställa budget

Budgetsammanställning – till budget- och skuldrådgivningen är ett användbart verktyg för sammanställning av inkomster, utgifter och skulder. Det är ett enkelt sätt att skicka in dina uppgifter direkt till budget- och skuldrådgivningen. E-tjänsten kräver inloggning med bank-id.

Om du vill kan du även testa vår förenklade e-tjänst Budgetsammanställning – för eget bruk. För den behövs ingen inloggning med bank-id. Dina uppgifter går då inte vidare till budget- och skuldrådgivningen men förhoppningsvis får du ett underlag att jobba vidare med på egen hand.

Brev till fodringsägare

För att få en överblick över dina skulder måste du ta reda på vilka du är skyldig pengar och hur mycket.

Använd gärna vår brevmall (PDF, 105 kB) för att kontakta de du är skyldig pengar. Fyll i uppgifterna i mallen och skicka till de företag som är berörda.

När du har bokat ett möte med en budget- och skuldrådgivare vill vi att du kommer förberedd och har med dina inkomstuppgifter, löpande fakturor och alla skulduppgifter.

Vi börjar med att se till att dina pengar räcker till det nödvändiga. Sedan räknar vi på olika alternativ för att lösa dina skulder. Detta kan vi hjälpa dig med vid flera besök.

Det kan också bli aktuellt att ansöka om skuldsanering hos Kronofogden.

Är du i en situation där du har stora skulder som du har mycket svårt att betala kan skuldsanering vara ett möjligt alternativ.  Skuldsanering betyder att du får en plan för hur dina räkningar ska betalas. Du lever på existensminimum, vanligtvis i fem år, tills skulden är betald.

Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden på en särskild blankett. Kommunens budget- och skuldrådgivare kan hjälpa till med ansökan. Du kan också få hjälp med omprövning och överklagan av beslut om skuldsanering.

Information om skulder och skuldsaneringslagen hittar du på Kronofogdens webbplats.

För budget- och skuldrådgivningen har vi en servicegaranti. Den innebär bland annat att:

  • du får en första kontakt inom en vecka (från det att du kontaktat oss)
  • vi bokar ett första personligt möte inom sex veckor

Budgetsammanställning till budget- och skuldrådgivningen

Med hjälp av vår e-tjänst kan du skicka in uppgifter om dina skulder och inkomster till budget- och skuldrådgivningen.

Kontakt

Budget- och skuldrådgivning
E-post:
skuldradgivning@motala.se

Telefon:0141-22 50 00 (växel)
Telefontid:
Handläggare nås säkrast vardagar klockan 8.00-9.00

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 35 Motala

Här finns mer vägledning och stöd

Hallå konsument

Här kan du få svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med.

Konsumenternas

Oberoende vägledning om bank och försäkring.

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej